fredag 12. juli 2013

Min nådeløse opprensking

Det er få ting jeg finner mer motbydelig enn å få trykket
en artikkeloverskrift opp i fjeset som lyder noe slikt som
'Mor slår barnet sitt vegg imellom'
'Se faren som misbrukte babyen'
'Her ser man XXXX gjøre XXXX med XXXX'
osv osv osv..
 
Jeg finner det så motbydelig å lese om seksuelt misbruk at både barn i alle aldre, kvinner og menn
som har blitt gjort forsvarsløse, og av eldre som ikke kan forsvare seg.
Like ille er det å få presset på seg en artikkel eller reportasje om dyr som mishandles på like måter.
 
Jeg skrev derfor en advarsel på min egen status på facebook for en del måneder siden, der jeg skrev
noe tilsvarende med
'HVIS NOEN LEGGER UT LINK TIL REPORTASJER OG ARTIKLER OM MISHANDLING
VIL JEG FJERNE DISSE FRA MIN VENNELISTE'
 
Jeg har blitt spart for slike linker siden da, men i dag kom første
opp fra en på vennelisten... Link til en filmsnutt der en
barnepasser angivelig skal ha slått et barn.
Det var nok for meg å bare lese overskriften til å vite hva det handlet om.
Så da blokkerte jeg den personen umiddelbart.
 
Det gjør meg så ubeskrivelig dårlig inn i margen av min eksistens å oppleve
som handlingslammet utenforstående å vite om at noen har vært
nødt til å oppleve et helvete. Et helvete de overhode ikke er skyld i selv.
Det smerter hele min eksistens å vite at slike sataner får lov til å leve
og komme unna med mishandling i så lang tid som de gjør, samme hvilken form for
mishandling det gjelder.
 
Jeg vil selv velge om jeg vil lese om disse historiene.
Hvis noen av mine venner og kjente skulle noensinne oppleve å bli mishandlet,
skal jeg da risikere å ha blitt så 'hardhudet' at jeg ikke tror på dem?
Nei, jeg velger å ikke oppleve helvetet til ofrene for å spare meg selv og mine.
Jeg vil ikke ha styggere bilder på netthinnen enn det man ellers får gjennom media.
 
Et sted må jeg kunne sette grensen. Og dette er min grense.
Ingen nåde. Jeg sletter alle som legger ut slike linker slik at jeg kan se det.
 
Denne mammaen setter foten ned! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar