onsdag 29. juni 2011

Egoisme vs nestekjærlighet

I morges fikk jeg hørt morgenandakten på P1.
Det er sjelden jeg hører den nå, men iblant er det en fin
start på morgene. Spesielt hvis de har gode historier på lager.

Dagens historie var veldig bra, synes jeg, og jeg har lyst å dele den med andre.
Jeg fikk ikke hele begynnelsen med meg, men essensen er der.
Jeg må derfor bare dikte opp begynnelsen selv.

En mann døde, og en engel var tilstede for å guide ham videre. Han skulle få en guidet tur for å vite forskjellen mellom himmelen og helvetet.

Først kom han og engelen til helvetet.
Der så han store gryter koke med den deiligste mat man kan tenke seg, og i mengder nok til alle.
Rundt et bord i denne store salen der de befant seg, satt mennesker så arme, utsultet og magre
at de knapt kastet skygge. De gråt og led.
Mannen spurte da engelen hvorfor disse menneskene ikke bare spiste og ble mette.
-Skjeene deres er lenger ennn armene, svarte engelen, -så de klarer ikke å få maten til munnen.

Etterpå dro de to videre, og de kom til himmelen. Der også kom de til en stor sal hvor mange
mennesker satt rundt et bord. I grytene kokte den samme vidunderlige maten, og skjeene var like lange
som hos dem i helvetesalen.
Forskjellen var at i himmelen var alle glade, fornøyde, velfødde og det var virkelig god feststemning!
Da merket mannen at en eldre kvinne strakk skjeen sin oppi gryta, fylte den med mat, og matet så en gutt som satt på andre siden av bordet. Gutten gjorde det samme for den eldre kvinnen.
Mannen så at alle gjorde det samme for hverandre.
Dette var i sannhet himmelen. Her fantes det nestekjærlighet.

Jeg håper jeg har klart å sitere historien korrekt.
Håper du liker den like godt som meg, og at den var en grei tankevekker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar