torsdag 7. april 2011

Alternativ midlertidig amputasjon? Ja takk... Men livet er godt likevel

Enkelte dager er sånn at man virkelig skulle ønske man kunne midlertidig fjerne kroppsdeler inntil de var helet eller ikke lenger verket. Sånn dag har jeg i dag. Lengter etter en midlertidig amputasjon av skuldrene mine. Jeg kan godt ta dem på igjen i morgen... vil jo se rart ut uten skuldre, men for en kveld og en natt hadde det vært deilig å slippe den intense verkingen i dem.

Men fordelen med enhver smerte og enhver vanlig sykdom (så lenge den ikke er alvorlig eller livstruende vel å merke!) er at man kjenner man har en kropp! Jeg er ikke lam, jeg er ikke hjelpeløs, og jeg er ikke innlagt på sykehus pga dette. Jeg klarer meg fint.

Hva som feiler meg? Fibromyalgi og kroniske betennelser. Hvilken som gir hvilken smerte kan jeg ikke alltid skille, for begge diagnosene er like vonde. I tillegg får jeg ekstra slitasje pga funksjonshemming i familien, med tilhørende oppfølging. Derav 'å leve på øverste hylle i livet'... Man får oppleve prøvelser og utfordringer som andre slipper unna. Man får oppgaver fra øverste hylle.

Men til tross for utfordringene våre så er jeg svært takknemlig for livet jeg har, familien jeg har og det hjemmet jeg får være en del av. Det er som å få leve med en del av meg i himmelen og den andre delen på jorden. For meg skal et hjem og en familie oppleves som en del av himmelriket; kjærlig, trygt, godt, varmende, trøstende, koselig, vakkert, tilhørende. Slik er det her hos oss. Endeløs kjærlighet og hengivenhet oss imellom, humor, kos, varme og masse deilige følelser. Selv i våre turer nedover bakker, klarer vi å dra hverandre opp igjen på andre siden av dalen, til vi når toppen igjen. Jeg er takknemlig for hvert sekund jeg har dem her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar