tirsdag 2. desember 2014

Likhet, rettighet, enhet, samhold, lærdom, forståelse- på barnenivå

Man kan si hva man vil om min datter og hennes utvikling.
Men en ting er sikkert.
Som mor, som den nærmeste og den som leser henne best,
ser jeg at hun har høy intelligens, stor forståelse for hva som skjer,
og er i stand til å meddele sine tanker og følelser og opplevelser
med sine dukker.
 
Hun bruker dukkene som både lek og lærdom. Det er så interessant
både som mor og fra et pedagogisk synspunkt å se hvordan hun
er i stand til å fortelle, erfare og dele sine opplevelser
med oss andre ved å bruke dukkene sine.
 
De skal sitte i arbeidstolen-slik hun gjør.
De skal mates av mamma- slik hun blir.
De trenger bleier og må sitte i vogn/'rulllestol' -slik hun må.
Og de må bruke ankelortoser- slik hun må!
 
Alt hun gjør, gjør hun også med dukkene sine når hun kommer hjem.
Og i dag fikk hun en førjulsgave fra ingeniøren vår hos ortopeden.
 
Egne ankelortoser til babyene sine.

Likt skal være likt! Dukkene har like stor rett til hjelpemidler
og likeverdig behandling som hun har!
Det sørger Hjertegull for!
 
 
Jeg synes det er en særdeles vakker, snill og hjertegod handling av
ingeniøren å lage slike små liksomortoser i dukkestørrelse
bare for min datter. En av hennes favorittklienter.
 
Nå har babyen til Hjertegullet også fått hjelp av ortoped... Det er viktig, må vite!
Så jeg sender en kjempetakk til ingeniøren vår, som er så dyktig i jobben sin!
Hun får alltid Hjertegull til å bli i bedre humør, får henne engasjert og
møter oss alltid med en sprudlende tilstedeværelse!
Hver gang vi har vært hos henne, går vi derfra i godt humør, ved godt mot
og gleder oss til neste gang vi skal dit for å støpe nye ortoser
eller gjøre mål til ny lycradrakt.
Og hun viser entusiasme hver gang hun ser Hjertegulls utvikling!
Og Hjertegull blir så stolt hver gang hun får skryt av hvor flink hun er.
Og ikke minst- hun kommuniserer med Hjertegull som om der ikke var noen hindringer.
 
Nå sover Hjertegull. Dukkene sover, de har fått stell, mat og mye kos fra 'mammaen' sin.
Ingen fare her i gården, nei!
Ettersom Hjertegull får kos og klem i hytt og pine, så får også dukkene det!
 
Jeg er så stolt av mesterverket mitt!


1 kommentar: