lørdag 7. januar 2012

Lørdagskos og rare navn

I dag har jeg sett på et program om Barbarerne i tidlig middelalder. 
Der kom det frem noen ordentlig lekre navn som får sving på tungebåndet;

Ariprand, Alboin, Liuprand, Desiderius... og greske navn som Barcus og Dionysus.

Dionysus, gresk Gud for vin, ekstase og rituell galskap...
Tenk å komme på skolen første dag og bli ropt opp; Ariprand Desiderius Hansen! Eller Alboin Liuprand Pedersen... Hehehehe, ville nok skapt en del forviklinger. Og garantert feil navn på posten...

Gøy  å leke seg med sånne navn. Ikke at jeg noen gang kommer til å la mine barn hete noe av dette, men det er likevel artig. I dag finnes det jo så mange rare navn, og man kan jo tydeligvis etter navneloven
velge å heete hva som helst. Selv Pingpong Larsen... osv.

I dag koser vi oss med vafler og bacon til lunsj. Pappa skal lage palmesuppe senere, og det gleder jeg meg til. Da slipper jeg å lage mat. Vi ender ofte opp med å se en nigeriansk eller ghanesisk film mens Søte Diva sover. I dag er det 'The Corporate maid' som er på skjermen.
Disse filmene er definitivt i en klasse for seg, og man må se bort fra at man ikke forstår all dialog som forekommer, ettersom det blandes mellom engelsk, ashanti (ghana), hausa (nigeria) og pidgeon (type gatespråk).
Karakterene er ganske stereotype; damene er ultrafemi og husets herskere, mennene er hovedforsørgeren og den beskyttende ektefellen, svigermor er enten en engel eller den onde svigermoren.
En ting er sikkert, nigerianske/ghanesiske skuespillere er flinke til å grine på kommando! Og når de så går inn for den virkelig store reaksjonen, kan man iblant le seg skakk over overdramatiseringen...

Til tross for at disse filmene ikke er av 'hollywoodkvalitet', har jeg fått noen favoritter blant dem, 
'Calculator'- om en mann som er så gniten at han måler mengden tannkrem på tannbørsten, fordi det koster penger å kjøpe ny...

Thumbnail
'Sister Mary'- om en jente som blir overlatt til en barnløs kvinne av en vilt fremmed dame, og vokser opp som hennes datter. Barnet (Mary) blir nonne og ser ut til å ha hellig kraft med seg. Og til slutt, som jeg kommer på nå er

'40 days in the wilderness'- om en gruppe kristne misjonærer som drar ut i jungelen/villmarken og skal omvende folkene som bor der. På veien blir de innhentet av Kubala, som er et monster. En etter en forsvinner de, og kampen for å overleve er i gang. Da er det om å gjøre å be til Gud om beskyttelse og løpe så fort de kan for å komme seg i sikkerhet. Egentlig ganske spennende- og hadde nok blitt en god hollywoodfilm.

Min favoritt blant nigerianske skuespillere er Desmond Elliot

En dag skal jeg reise til Ghana, og jeg gleder meg til det. Når det blir er en annen sak. Men det vil bli så fint å få se min manns hjemland! Føler jeg har fått godt inntrykk av samfunnet der og omgivelsene både gjennom bilder, filmer, dokumentarer og hans fortellinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar