mandag 13. juli 2015

Fordommer... Stakkars fattige hetsere!

Det kommer stadig frem historier om
spesielt Downs-barn som blir hetset av utenforstående.
Det er så inn i granskauen lavmål av hetserne!
 
Helt seriøst, hvor fattige er ikke de som ser sin rett til å hetse
mennesker som er annerledes, enten det gjelder Downs,
CP eller som min datter har, CDPX1?
Hvor synd er det ikke på mennesker som aldri har hatt muligheten
til å berike sitt liv med den omsorg og den glede
det er å få lov til å ha våre edleste, vakreste, mest vidunderlige
små (og store) i sine liv?
 
Jeg selv er født og oppvokst i et miljø der det har vært
forskjellige funksjonshemmede rundt meg mer eller mindre alle steder.
Jeg har jobbet i pleie og omsorg, og jeg har jobbet på skole
for spesialelever. Så jeg har livslang erfaring.
 
Nå har jeg selv fått en datter som trenger ekstra av alt.
Og jeg føler meg så beæret, så velsignet, og så takknemlig for henne!
Ikke bare fordi hun er 'spesiell', men fordi hun er et så utrolig
vakkert vesen som har så uendelig mye å gi på så mange måter!
 
Ja, det kan være ekkelt for noen å se siklende mennesker,
det kan være ubehagelig med mennesker som ufrivillig
gir fra seg høye lyder, som kanskje ser ganske
'sammenkrøket' ut pga spastisiet, eller som ser adskillig annerledes ut
pga et syndrom som gir dem særpreg.
Jeg forstår det, men vil det si at de ikke har livets rett?
 
Tenk om DU, hetser, mobber, plutselig får en sykdom eller blir skadet i en ulykke...
Tenk om en av dine aller kjæreste plutselig får slag og blir fullstendig
hjelpeløs av det, sikler, trenger bleieskift og må mates..
Vil du da hetse ham eller henne slik du hetser våre barn og våre kjære?
Tenk om DU havner i rullestol etter en alvorlig ryggradskade i en bilulykke.
Tenk om du blir lammet fra nakken og ned.
Hvordan vil du da føle det når 'vi' andre sier du er motbydelig fordi
du ikke har kontroll over kroppens funksjoner?
 
Eller tenk om du får en bror, søster, et barn, et barnebarn som har et syndrom.
Hvordan ville du følt det om 'vi' andre i samfunnet mente at
du burde skamme deg for at du har laget en sånn feilvare?
Hvordan ville du følt det om 'vi' mente at han/hun burde elimineres?
 
Tenk littegranne. Det koster svært lite energi! Du bruker kun hjernen og hjertet
for å tenke litt over dette og ta det litt til deg.
Du vil ikke bli utslitt av å lete litt etter empati og forståelse.
 
Min bestemor sa alltid; Det går en nemesis gjennom livet...
Du er aldri trygg for at det du hetser ikke vil slå tilbake på deg selv!
Empati, folkens! Forståelse, folkens!
Er DET for mye forlangt?
Er det så vanskelig å vise LITT respekt???

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar