fredag 30. november 2012

Flippet helt ut på Oslotur...

Vi har en spesialvogn til Damen.
Den er så verdifull for oss, og også ganske dyr.
For oss er den 'beina' våre. Uten den kan vi ikke komme langt.

Vi dro til Oslo for jevnlig kontroll i går. Regnet med at våre verdisaker
og vår bagasje skulle komme frem slik den skulle, spesielt når vi 
spesifikt påpekte at denne vognen regnes som rullestol.

Vi fløy Norwegian. I Bergen la jeg den sammen slik jeg pleier,
og den ble tatt ned i bagasjen.
I Oslo kom den opp igjen til gaten, slik den pleier.
Bare at denne gang hadde de klart å ødelegge hele vognen!

Svingplaten under setet var fullstendig ødelagt. 
Det betyr at vognen er farlig å kjøre, og funker overhode ikke.
Den kan ikke skyves, ikke sittes i, ikke brukes som rullestol/vogn/kjøretøy.

Reaksjonen til Norwegian??? 'Huff, det var jo synd...'

Jeg friket helt ut! Stod ved flydøren og sa 'å herregud, den er ødelagt! GUUUUD DERE HAR FOR POKKER ØDELAGT VOGNEN!!!!!!!!!!!!!!' Hjelp! Hva skal vi  gjøre! Vi MÅ ha den, vi MÅ ha den!!!!'

Jeg fikk hjelp til å komme meg ned i ankomsthallen og vi gikk til skranken for å levere klage. Da glapp det for meg! Hysterisk over å ha fått et så dyrt og dyrebart verktøy fullstendig most!
Kalesjen var ødelagt, sikkerhetslåsene på sidene var ødelagt, svingskiven ødelagt... riper og skraper...

Så jeg ringte vår Etac-konsulent, helt oppløst i tårer og hikst fortalte jeg 
at flyselskapet hadde ødelagt vognen, og at det ikke var en sjel der som løftet en finger for å hjelpe meg
med å løse krisen min! Som jeg sa til henne, for meg kunne de like godt ha kappet av oss beina våre!
Så ille var det! Ikke kunne hun kjøres ut til taxi som ventet, i vognen, for den gikk ikke an å kjøre.
Ikke kunne hun sitte i den under transport slik hun skulle, for den var jo regelrett et farlig våpen i sånn henseende. Og ikke hadde de noen løsninger til meg... ingen rullestol ble tilbudt, ingenting!

Etter at jeg hadde hikstet meg ferdig og konsulenten vår lovet å mobilisere alle krefter så vi fikk hjelp,
DA sluttet de å sitte der bak skranken og pille seg i nesen... Jeg fikk fylt ut klageskjema og fikk
lapp med referransenr osv... Dette måtte jeg ta på egen reiseforsikring... KJØSS MEG BAK!

Heldigvis for oss hadde sjåføren tilfeldigvis et stort nok/lite nok barnesete til Damen. En medpassasjer som også skulle til Rikshospitalet hadde fortalt ham hva som hadde skjedd og at det var nok derfor vi ble oppholdt så de måtte vente på oss. Han holdt meg godt rundt skuldrene, for jeg var helt knust! Han sa at
ALT ordner seg, jeg måtte bare prøve å puste rolig. Ingen vits å la barnet mitt se min fortvilelse, for
da ville bare hun også føle fortvilelse.

Hele veien fra Gardermoen til Rikshospitalet + et par timer etter holdt jeg på med telefoner hist og her
for å fikse opp i Norwegians skjødesløse håndtering av vårt hjelpemiddel.
Nå skal jeg ringe NAV på mandag med info og ref.nr så de kan få erstatning.
(Som bisetning må jeg innrømme at når NAV virkelig trår til og stiller opp, så gjør de det til gagns!)

Etac-konsulenten vår her hjemme fikk en konsulent i Moss til å komme med nye deler, og vi har nå fått
erstattet det som er ødelagt, men det har fullstendig knekket både meg og min datter.
Hun fikk jo ikke sjans til å sove i vognen på veien, slik hun kunne gjort. Hun hadde vært våken siden 
tidlig på morgenen, reisen hadde allerede vært lang og langvarig, og begge var allerede slitne.
Med dette oppå alt, stress, hektiske situasjoner og så mangel på hvile, og så direkte til 
innsjekking og konsultasjon, så sovnet hun i 17.30 tiden. Til kl 03.30 om natten...

Jeg selv sovnet rundt 21, helt utkjørt, og ca kl 01 våknet jeg panisk- for dagens 
hendelser hjemsøkte meg i drømmene. Dermed var nattesøvnen ødelagt. Igjen... Takk for det, Norwegian!
Det trengte jeg jo!!!

Nå er vi hjemme igjen, og heldigvis er det ca 6 mnd til neste gang. ALDRI MER Norwegian om jeg kan unngå det! Har ikke råd til å bli så hjelpeløs og plaget en gang til. Det er tross alt min datters fremkomstmiddel det er snakk om!

Jeg er DØNN sliten!!!!! Tidlig kveld i kveld her for meg.

Men oppi alt, de gode punktene var at legen var positivt overrasket over hennes fantastiske fremgang, vi fikk være med favorittpappaen over alle favorittpappaer, og jeg ble kjent med en koselig dame
under middagen. Og vi traff en grei mamma og gutt som også brukte tegn til tale. 
Nå håper vi at de får løst sine saker, og får fine dager. Vi bare gleder oss til pappa kommer hjem til jul.

'...Når papen kjem heim til juuuuuuuuuuuuuuuuul'
(den strofen bare falt ut av meg.. -da ska bli andre boller når papen kjem heim...'hehehehehe)

God natt, og fred i heimen hos det ganske folk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar