lørdag 10. desember 2011

Det som gir ekte julestemning (året rundt)

Fordi jeg er blitt meget gitt, må jeg og gi.
Mitt liv er rikt på grunn av deg, du står meg bi.
De gaver jeg har fått av deg,
med gavmild ånd de deler jeg
med dem som trenger hjelp fra meg

Fordi jeg har fått mat og ly og meget mer
må jeg straks lindre andres nød når jeg den ser.
Jeg huser den som trenger til mitt enkle brød, min lune ild;
at noen hjelper og er snill.

Dette er tekst fra en salme som jeg ALLTID blir dypt rørt av og som er en jernstang jeg holder meg til når jeg prøver å være et godt forbilde for min datter. Jeg har nevnt det før, og nevner det igjen; jeg vil at hun skal lære seg å gi uselvisk av seg selv, være et godt og medfølende medmenneske, men ikke la seg utnytte.

Mr Positive. Fra Tyskland

I dag fikk vi en ny anledning til å gjøre mot en annen det vi ønsker at noen gjør for oss. Vi traff denne blide karen som var et godt bilde på ren optimisme der han kom med paraplyen sin og smilte. Jeg spurte om jeg fikk ta bilde og blogge om ham siden han gledet meg med denne fremtoningen. Det fikk jeg, og vi kom til å snakke sammen en stund.

Han har vært her siden 1 desember, og skal være her til ca 15 januar. Han ønsket seg vel mest akkurat nå en kopp varm god kaffe, men jeg hadde ingen penger på meg (og pleier ikke gi bort penger med mindre jeg er sikker på hvem og hvor de går til). Men han var sulten og jeg så at hendene hans begynte å bli en smule rosa av kulden. Han hadde kun det han gikk i og hadde i sekken.

Søta deler lørdagsgodten sin. Men ikke
dem som er smakt på...

Først fikk han boller av Søtnosen. Hun er så flink og gavmild! (hun skal få annen lørdagsgodt av mamma senere) Så ba jeg ham inn i gangen så han fikk varmet seg mens jeg fortet meg opp og fant frem luer, skjerf og noen få godsaker fra skapet. Det var ikke mye han fikk, men det var det vi hadde anledning til her og nå.
Jeg håper at han fortsatt vil klare seg og at han kommer hjem igjen trygt og sikkert og i god helse.

Fikk en god jul-klem og takk. Det er gave nok for meg denne julen- at vi har fått gi av oss selv til noen som trengte det mer enn oss.

Våre 'hjemmelærere', våre stedfortredende
fedre/bestefedre.

Vi har selv to stedfortredende 'fedre' som kommer hjem til oss en gang i måneden for å hilse på, høre om vi trenger noe, og hjelper oss hvis det er behov for det. De har alltid et hav av god hjertevarme og ekte nestekjærlighet som de deler med oss. Uten mennesker som dem er verden et fattig sted.. 
Så takk for at de finnes.

God førjul til alle. Må dere alle få ha det godt gjennom hele året, ikke bare i julen!
Husk at året har 365 dager. Gjør hver dag til en viktig dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar